Adoptionsprocessen
Först och främst – vad roligt att du har hittat hit och är nyfiken på oss! Förhoppningsvis är du även nyfiken på våra hundar som letar efter sina alldeles egna för alltid-hem. Vi tror på att det finns en hund för alla! Nybörjare som veteraner, lägenhetsboende som villaägare.
För att få adoptera hund genom Lost&Found – Dog Rescue måste ni genomgå och bli godkända i vår adoptionsprocess. Den består i huvudsak av fem olika steg. ↓
1. Intresseanmälan
Ni kan börja med att kolla under fliken Lost dogs → Letar hem och kolla vilka hundar som är aktuella för adoption. Vi förespråkar alltid att välja hund baserat på insidan snarare än utsidan, läs därför gärna igenom samtliga hundars presentation för att se om någon känns som en passande kandidat.
Skriv sedan till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär, under fliken Kontakta oss. Detta kan du göra även om du inte får upp ögonen för någon av hundarna som finns på hemsidan just nu, då vi alltid har fler hundar som letar hem.
För att underlätta vårt arbete ber vi dig att skriva en utförlig presentation från början, så ärlig och härlig som möjligt. Detta för att vi direkt ska kunna få en bra övergripande bild av dig och därefter kunna matcha dig med bäst lämpad individ. Återigen tror vi på att det finns en hund för alla!
2. Intervju
Våra intervjuer är de viktigaste delarna i processen då vi får en djupare förståelse för era förväntningar, förutsättningar, erfarenheter och möjligheter. Vi ställer frågor som rör alla aspekter i så väl hundägarskap som det vardagliga livet. Detta för att försäkra oss att du som letar hund inte bara är lämplig att äga och sköta en hund, utan också att du kan tillgodose hundens behov. Under intervjun får även ni information om hur vi arbetar samt vilka förväntningarna vi har på er som adoptör respektive stödhem.
Första intervjun är alltid per telefon med en av oss som är med i Lost&Found’s styrelse. Om båda parter väljer att gå vidare i adoptionsprocessen bokar vi därefter in ett videosamtal med minst två från styrelsen. Under detta förväntas samtliga i ditt hushåll att delta i samtalet.
3. Hem & vardag
Har alla ovan punkter godkänts ber vi om material från ditt hem och vardagsliv. Det kan vara både bilder och videor som ger oss en uppfattning om hur din framtida hund ska få bo och vilken typ av vardag ni kommer att ha tillsammans.
4. Hundträff
För hundar som letar hem och befinner sig i Sverige kräver vi minst en förutsättningslös träff med intressenten, hund och om möjligt även någon från styrelsen. Skulle detta möte framkalla osäkerhet hos Lost&Found eller intressenten kan adoptionen avbrytas.
Vid adoptioner som sker direkt från Rumänien kan du inte träffa hunden innan ankomst till Sverige, men vi håller dig uppdaterad hela tiden så att du känner att du har fått all information du behöver och kan förbereda dig därefter.
I våra avtal har vi rätten att avbryta en adoption även när den är genomförd om vi misstänker att hunden på något sätt far illa.
5. Avtal
När det är fastställt att hunden ska få komma till dig signerar båda parter ett digitalt adoptionsavtal. I samband med signeringen betalar du även hundens adoptionsavgift.
För adoption från Rumänien betalas en handpenning en vecka innan hundens ankomst, resterande belopp betalas in på hundens beräknade ankomstdag. Vi har även ett kompendium med massa matnyttig information framtagen av oss, som skickas ut till alla adoptörer och stödhem.
Adoptionsavgift
Vår adoptionsavgift är 9500 kr. Undantagsfall sker ibland om hunden har ett medicinskt tillstånd eller ett omfattande omvårdnadsbehov.
För hundar vi förmedlar via eller från privatpersoner som omplaceringar, varierar i avgift beroende på deras omständigheter.
Kontaktperson
Alla adoptörer och stödhem får en dedikerad kontaktperson som du kan ha kontinuerlig kontakt med. Oftast blir din kontaktperson den som har hållit i intervjuerna och du redan har en etablerad kontakt med. Kontaktpersonen följer hundens resa och är den som adoptören respektive stödhemmet ska vända sig till i första hand när frågor uppkommer och även gällande uppdateringar om hundens utveckling.
Utöver en kontaktperson ingår du även i en gruppchatt med adoptörer och stödhem från samma transport, samt alla i Lost&Found’s styrelse. Här kan du också ställa frågor, skicka uppdateringar om hur det går och stötta andra adoptörer och stödhem i hundarnas utveckling.
Föreläsning & Doogie bags
Inför varje transport håller vi en obligatorisk online-föreläsning på 1,5 timme samma vecka som transporten äger rum. Här går vi igenom säkerhetstänk, foderfrågor och andra viktiga saker du behöver tänka på under första tiden. I föreläsningen ingår även en frågestund där alla har möjlighet lyfta sina frågor och funderingar. Föreläsningen hålls av vår ordförande Lisa som arbetar hundbeteendevetare och har varit aktiv i organisationen sedan start.
I adoptionsavgiften ingår det en doogie bag med diverse bra-att-ha saker till din nya familjemedlem. Doogie bagen innehåller ett retrieverkoppel, sele, koppel, bajspåsar, schampo från Esmergot, hundsnacks från Bengtssons Delikatess samt Alvar Pet och lite annat smått & gott.
Resan hit
Vi har våra egna transporter tillsammans med Raise the Standards, ett certifierat djurtransportbolag som har egna skåpbilar anpassade för djurens bekvämlighet. De har flera års erfarenhet av djurtransporter och är väl insatta i rescuehundar.
Transporten anländer oftast på lördag eller söndag morgon och vi har alltid första stoppet i Malmö. I vissa fall åker transporten längre upp i landet, men vårt enda garanterade stopp är i Malmö. Det är alltid minst en person från styrelsen som är med på transporten i Malmö för att hjälpa till och samordna hundarnas turordning.
När transporten har anlänt till upphämtningsplatsen hjälper transportbolaget till att ta ut samtliga hundar och följer med dem ända fram till bilen. Hundar som är oroliga, nervösa eller stressade kan behöva lyftas in direkt från transporten och in i bilen. Vi förväntar oss därefter att du transporterar hunden hela vägen hem på ett säkert sätt. Hundbur är vår rekommendation, men även hundbilbälte går bra.
Omplacering
Ibland händer saker i liv som gör att en måste omplacera sin fyrbenta vän. Oavsett vad det beror på är omplacering inget vi tar lättvindigt på. Majoriteten av omplaceringar handlar om att hunden har ett oönskat beteende som präglar vardagen. Vi tror att, med rätt kunskap och verktyg, hade många omplaceringar kunnat förhindras. Därför bokar vi alltid in en konsultation hos någon av våra beteendevetare som ett första möte.
Syftet med en konsultation är att familjen ska få utökad kunskap, verktyg och en handlingsplan för att kunna återskapa harmoni och balans. I vissa fall är problematiken eller omständigheterna så pass omfattande, akuta eller svåra att detta inte är ett alternativ.
Vi hjälper inte till att omplacera hundar som vi inte har träffat och utvärderat. Vi hjälper inte till att omplacera hundar där skälet endast är att familjen inte längre har tid, lust eller ork att ta hand om sin familjemedlem. I vår omplaceringsprocess ingår även en smärtutredning hos veterinär som ägaren själv bokar samt bekostar.
Fyll i vårt kontaktformulär och berätta så utförligt som möjligt om din hund och er livssituation. Var noga med att beskriva alla hundens beteenden, även sådana som kräver arbete, det är oerhört viktigt att vi får en ordentlig bild av hunden. Vi utesluter inga hembesök hos hundar med beteendeproblematik, men behöver veta om dessa i förväg.
Kom ihåg att skriva med ditt telefonnummer så att vi kan ta kontakten vidare. Efter att du har skickat in formuläret kontaktar vi dig inom 2-3 veckor. Vi tar en kostnad på 3 000:- när vi hjälper till att omplacera din hund.